Costa Rica

International Børnesolidaritet har haft partnere i Nicaragua siden organisationens start i 1992, men vi er desværre blevet nødt til at afslutte arbejdet i landet. Vores ønske om at støtte udsatte nicaraguanske børn og unge, har ført os til at indgå nye partnerskaber i Costa Rica. I dag samarbejder vi med DNI Costa Rica, Fundación GOLEES og Seprojoven.

Her kan du læse mere om deres spændende arbejde:

Projekt – IntegraVoz

Et af de projekter International Børnesolidaritet er stolt af at være en del er IntegraVoz-projektet, som i samarbejde med DNI Costa Rica, er et projekt, der består i at skabe et miljø og rum baseret på tryghed, gensidig respekt og empati, for udsatte børn og unge i Costa Rica. Den primære strategi er at anvende kommunikation som et værktøj til, først og fremmest at nedbryde barrierer og stereotyper og dernæst fremme inklusion og gensidig respekt, og sidst men ikke mindst at fremme den aktive deltagelse hos børn og unge.

Et af projektets særskilte egenskaber er, at det offentlige rum anvendes som aktiv debatforum, hvor der kan skabes synlighed og øget bevidsthed om vigtigheden af deltagelse og gensidig respekt for det bredere publikum. Projektets visuelle tiltag kommer til udtryk i fysiske silhuetter af piger, drenge og unge, som skal være med til at skabe opmærksomhed, nysgerrighed og refleksion i det offentlige rum.

Nicaragua

Seks øjebliksbilleder fra børns dagligdag i Nicaragua

Refleksion, solidaritet og empati er formålet med denne videoproduktion af Ernest Cañada, som viser forskellige dagligdagsscener fra fattige børns hverdag i Nicaragua.

Vi oplever tøjvask i floden, børn der høster bambus med macheter, hårdt arbejde i et lyskryds og skolegang. Børn på landet og børn i byen. Børn, der holder sammen og hjælper hinanden.

Filmene kan ses uafhængigt af hinanden, og passer godt ind i forløb om Nicaragua, fattigdom, arbejdende børn eller gadebørn. Formålet er at se levende billeder og lytte til spansk fra Nicaragua og reflektere over børns hverdag i et fattigt land. Det kan ikke forventes at eleverne forstår alt, hvad der bliver sagt. Derimod kan de forsøge at opfange enkelte sætninger og ord.

Til hver film hører et ark med baggrundsviden og spørgsmål.

Rosa

En flok børn står hver dag i lyskrydsene og vasker bilruder for at tjene penge til familiens overlevelse. Nogle børn lever på gaden og nogle sniffer lim.

Baggrund og spørgsmål til Rosa

Amarillo

To brødre på landet har lært at høste bambus og flette store kurve af deres bedstefar. Efter arbejdet går de ud og plukker mangoer.


Baggrund og spørgsmål til Amarillo

Marron

Familien hjælper hinanden med at lave majspandekager. De piller kernerne af og maler dem til mel, og så kan storesøster gå i gang med at bage.

Baggrund og spørgsmål til Marron

Azul

Carla bor ved en sø. Hun henter vand i søen til tøjvask og bader med hendes lillebror og deres venner. De kan ikke drikke vandet fra søen, men må hente det hos en nabo.

Baggrund og spørgsmål til Azul

Verde

Aron er syg kommer hen på sundhedscentret. Han får medicin og bliver han nok snart rask igen. Hans mor fik sit første barn som 14 årig og har ansvaret for de 3 børn alene.

Baggrund og spørgsmål til Verde

Blanco

Jonatan er 11 år og går i skole. Han og hans søster og mor bor i et værelse i bedsteforældrenes hus. Efter han har hjulpet moren, leger han på gaden med de andre drenge.

Baggrund og spørgsmål til Blanco